Grant badawczo-wdrożeniowy dr Ewy Odoj podpisany

    28 marca została podpisana umowa na realizację projektu „Krytyczne myślenie, kultura logiczna i edukacja filozoficzno-etyczna jako wyzwania współczesności” realizowanego w ramach konkursu „Nauka dla Społeczeństwa II”. Nr rejestracyjny: NdS-II/SN/0415/2024/01. Kierownikiem projektu jest dr Ewa Odoj. Okres realizacji: 3 lata (od 28 marca do 28 marca 2027). Kwota dofinansowania to 749 424,55 zł.

Projekt ma charakter badawczy oraz wdrożeniowy i jest realizowany przez zespół pracowników naukowo-dydaktycznych, dr hab. Piotra Duchlińskiego prof. UIK, dr hab. Jarosława Kucharskigo, dr Jakuba Prusia, i oczywiście, kierowniczkę, dr Ewę Odoj. Przedmiotem badań z zakresu filozofii jest problematyka krytycznego myślenia i kultury logicznej. Zagadnienie to rozpatrywane będzie z kilku perspektyw: z perspektywy logiki praktycznej (sztuki argumentacji), podmiotowych uwarunkowań krytycznego myślenia, z perspektywy etycznej, epistemologicznej, a także dydaktyczno-wychowawczej. Zadaniem planowanych badań jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak najlepiej wspierać rozwój kompetencji w tym zakresie w społeczeństwie, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Z tego względu oprócz badań czysto teoretycznych, projekt nastawiony jest na wypracowanie możliwe najlepszych form wsparcia szeroko rozumianej edukacji w zakresie rozwoju umiejętności i kompetencji krytycznego myślenia, kultury logicznej i refleksji filozoficzno-etycznej.

W ramach projektu zostanie sformułowany i zrealizowany plan szkoleń i warsztatów (oraz niezbędnych materiałów) dotyczących tematu: krytyczne myślenie a sztuka argumentacji („debaty krakoskie”), a także osoby plan dotyczący podmiotowych uwarunkowań myślenia krytycznego. Projekt zakłada też stworzenie atrakcyjnych materiałów edukacyjnych w postaci animacji, zbudowanie i rozwój nowoczesnej strony internetowej projektu, przeprowadzenie szkoleń i otwartych webinarów dla nauczycieli, a także przeprowadzenie warsztatów dla uczniów szkół średnich dotyczących: refleksji filozoficzno-etycznej prowadzonej metodą problemową, „debat krakoskich” oraz zniekształceń poznawczych. Na koniec projektu przewidziana jest organizacja konkursu filozoficzno-logicznego dla uczniów szkół średnich.

Obecnie pracownicy Instytutu Filozofii realizują 9 projektów finansowanych ze środków zewnętrznych. Więcej o filozoficznych projektach naukowych zakończonych i trwających: TUTAJ